EN
The Herborizer (Self-Effacing Protagonist of the Anti-Conquest)
2023
Cement and epoxy-resin sculpture, varnished wood and glass pedestal
45x45x145cm
"The Herborizer" is inspired by a figure from 18th-century European travel and exploration literature identified by comparative literature PhD Mary-Louise Pratt in her text « Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation » (London: Routledge. 1992). This figure, "The Herborizer", was a white, urban, educated, middle-class or aristocratic Northern European man, traveling through southern Europe, Africa and the Americas in search of natural elements that could be collected and added to the then nascent Linnaean classification system of nature. Taking part as a man of science to the imperial or colonial expeditions of his time, he presents himself in his accounts as an innocent, passive, vulnerable being, devoid of erotic desire, a disembodied spectator, a stranger to the colonial brutality he nonetheless witnesses.
He considers everything that falls under his gaze as immediately available to him, untouched by any pre-existing historicity or political, economic, cultural or religious involvement. Under the guise of recent humanist values, he laid the foundations for the discourse justifying the "civilizing mission". He was also the scout for European capital, sent on a mission to locate remaining unexploited natural and human resources.
ES
The Herborizer (Self-Effacing Protagonist of the Anti-Conquest)
2023
Escultura de concreto y resina epoxica, pedestal de madera varnizada y cristal
45x45x145cm
"The Herborizer" se inspira en una figura de la literatura europea de viajes y exploración del siglo XVIII identificada por la doctora en literatura comparativa Mary-Louise Pratt en su texto « Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation » (Londres: Routledge. 1992). Esta figura, "The Herborizer", puede traducirse al español como "el Naturalista" o "el Fabricante de Herbarios". Era un hombre blanco, urbano, educado, de clase media o aristocrático del norte de Europa, que viajaba por el sur de su continente, África y América en busca de elementos naturales que pudieran ser recogidos y añadidos al entonces naciente sistema linneano de clasificación de la naturaleza. Participando como hombre de ciencia en las expediciones imperiales o coloniales de su época, este viajero-recolector se presenta en sus relatos como un ser inocente, pasivo, vulnerable, desprovisto de deseo erótico; un espectador incorpóreo, ajeno a la brutalidad colonial de la que sin embargo es testigo.
Su mirada asume una disposición inmediata de lo que le rodea, anulado cualquier implicación política, económica, cultural o religiosa preexistente. Bajo la apariencia de los recientes valores humanistas, estableció las bases del discurso que justifica la "misión civilizadora". También fue el explorador del capital europeo, enviado en misión para identificar los recursos naturales y humanos aún sin explotar.FR
The Herborizer (Self-Effacing Protagonist of the Anti-Conquest)
2023
Sculpture en ciment et résine epoxy, socle vitrine en bois verni et panneaux de verre
45x45x145cm
"The Herborizer" s’inspire d’une figure issue de la littérature de voyage et d’exploration Européenne du XVIIIe siècle, identifiée par la docteure en littérature comparative Mary-Louise Pratt dans son texte "Imperial Eyes: Travel Writing and Transculturation" (Londres: Routledge. 1992). Cette figure, "The Herborizer", peut être traduite en français par “le Naturaliste” ou “le Faiseur d’Herbiers”. Il s’agissait d’un homme Nord-Européen blanc, citadin, instruit et issu de la bourgeoisie aisée ou de l’aristocratie, voyageant dans le Sud de l’Europe, l’Afrique et les Amériques à la recherche d’éléments naturels pouvant être collectés et ajoutés au système de classification linéenne de la nature, alors tout juste naissant. Prenant part en tant qu’homme de science aux expéditions impériales ou coloniales de son temps, celui-ci se présente dans ses récits comme un être innocent, passif, vulnérable, dépourvu de désir érotique, spectateur désincarné, étranger à la brutalité coloniale dont il est toutefois témoin.
Il considère ce qui se présente à son regard comme lui étant immédiatement disponible, vierge de toute historicité ou implication politique, économique, culturelle ou religieuse pré-existante. Sous couvert des récentes valeurs humanistes il fonde les bases du discours justifiant la "mission civilisatrice". Il est également l'éclaireur du capital européen, envoyé en mission de repérage des ressources naturelles et humaines demeurant inexploitées.